Lange termijn versus korte termijn denken

Lange termijn versus korte termijn denken

door Désirée van Boxtel17 juli, 2024

"De grootste fout van belegger "

Uit de column van Milou Brand in het FD
25 juni 2024

"Een aandeel te vroeg verkopen is mogelijk de meest gemaakte fout onder beleggers. Maar ook de meest onzichtbare: je ziet hem niet terug in je portefeuille. Het is rendement dat je bent misgelopen. Wie Nvidia verkocht vlak voor de komst van ChatGPT, heeft nu een gemis van 710% te verwerken.

Het verkopen van aandelen in een goed bedrijf aan het begin van zijn groei, is wiskundig gezien een veel grotere fout dan evenveel investeren in een bedrijf dat failliet gaat. Het is als short gaan, alleen andersom: je kunt 100% van je inleg verliezen, maar het rendement dat je had kúnnen maken is oneindig. Achteraf is makkelijk praten, maar het geeft wel aan hoe belangrijk zo’n verkoopbeslissing is.

Toch zijn we steeds lichtzinniger over verkopen gaan denken. De gemiddelde holding period gaat al jaren achteruit: waar beleggers in de jaren 60 een aandeel acht jaar vasthielden, wordt het tegenwoordig al na zes maanden uit het portfolio gegooid.

In 2006 toonden onderzoekers Jeremy Siegel en Jeremy Schwartz de kracht van het niets doen aan. Ze vergeleken de samenstelling van de S&P 500 met de bedrijven in de originele index uit 1957. Sinds de oprichting hebben er bijna duizend wisselingen plaatsgevonden. Als de luitjes van de S&P de samenstelling met rust hadden gelaten, zouden ze hun eigen index verslagen hebben. Timing is alles bij zulk onderzoek, maar het is een indicatie dat ‘met de tijd meegaan’ niet essentieel is voor goede resultaten. Het kan zelfs contraproductief zijn."

Milou Brand is journalist, podcastmaker en langetermijnbelegger.

Lees het volledige artikel hier.

Contact

Ontdek de kansen van private equity met Helder

Benieuwd naar hoe Helder je kan helpen met je beleggingen? Neem dan nu contact op.

Contact

Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren